Steve Jobbs Joe Rogannél
Bevezetőként egy érdekességgel kezdenénk marketing ai-ról szóló cikkünket, ami bizonyos szempontból elég ijesztő lehet sokak számára. Nemrégiben hallgattam egy Joe Rogan epizódot, ami elég érdekes volt. Steve Jobs volt az interjúalany. Hagyok egy kis időt, amíg ez csattanni fog. Igen, Steve Jobbs évek óta halott valószínűsíthető, hogy Joe Rogan sosem találkozott vagy beszélt Jobbsal. De igen, jól sejtitek, ez a podcast az AI szülötte. Hihetetlenül élethű volt, a kérdések és a válaszok is tökéletesen passzoltak. A legfurább talán csak az volt, hogy Joe nem beszélt gomba vagy lsd tripekről, csak Jobbs.
AI által generált képek
Na de ebben a témakörben itt vannak még az ai által generált képek amik hirtelen most tonnaszámra készülnek. Ez úgy működik, hogy meg kell adnod egy leírást az elképzelésedről az ai-nak, és az generál neked belőle egy képet. Van amelyik borzalmas, van amelyik egész jól néz ki. De hogy lehet-e ezt művészetnek nevezni, az egy jó kérdés, mindenesetre egy ilyen ai által generált kép nyert meg egy Coloradoi versenyt. Ez egy nagyon érdekes dolog, nyilván felvetődnek ezzel kapcsolatban etikai, és egyéb kérdések, de hát meglátjuk hogy alakul ezekkel kapcsolatban a jövő.
Marketing ai, írást segítő
És akkor a másik dolog, amiről mostanában sokat beszélgettünk, és közben egy elég felkapott téma lett, azok az írást segítő ai-ok. A kedvenc ai-om egyértelműen a Jasper. Többféle sablont is lehet használni különböző témák írásához, csak ki kell választanod a megfelelőt, és az AI megcsinálja. Ha a blogodra szeretnél cikket írni, akkor ír neked vázlatpontokat, neked meg ki kell egészítened szöveggel. Össze tudod kötni a weboldaladdal, címeket és metaleírásokat is tud adni a termékoldalakhoz illetve a weboldaladhoz. Mindenféle hétköznapi írási feladatot el tud végezni helyetted, neked csak annyit kell tenned, hogy kiegészíted, esetleg adsz egy kis szerkezetet az adott szövegnek. Ha kotent írót keres, bízzon meg minket!
Kipróbáltam, hogy valami eszméletlen nagy hülyeséget, ami éppen kipattant a fejemből leírtam, és ez az ai alakít belőle egy olyat ami mindenkinek tetszik. Ez végül is hihetetlen, hogy leírsz egy marhaságot egy robotnak, és a végkifejlet pedig teljesen jó lesz. Összeesküvés elmélet gyártónak is tökéletes.
A legérdekesebb pedig az, hogy azt hittem, szimplán csak egy másik szöveget másol. Pedig nagyon nem, minden verzió más és más. Ezt egy plágium ellenőrzés eszközzel lehet ellenőrizni, ami megmondja, hogy másolta e vagy sem. A két eszköz együtt kombinálva igen hasznos egy kontent író mindennapjaiban. Rengeteg hasznos funkciója van még. Például vegyünk egy problémát, egy vásárlói pain pontot. Erről a problémáról ír egy kicsit, hogy felidegeístse az olvasót, majd talál és ír rá egy megoldást és mindebből csinál egy social media tartalmat, e-mailt vagy mit tudom én. Tehát kicsit provokálja őket, de tökéletesen leírja azt is, hogy miért az adott termék vagy szolgáltatás a megoldás.
Marketing ai forráskódok
Ugye ezek általában nyílt forráskódú platformok. GPT3-at használnak, ami az OpenAI mesterséges intelligenciája, és ezt formálják át, mint a Jasper is például a szövegírásra. Elképesztő mi mindent meg tudnak csinálni ezek a mesterséges intelligenciák helyetted. Van ami szöveget ír neked, van ami képet generál, van ami blog posztot ír, egy másik AI felveszi a hangodat, és podcastet csinál.
Ezekkel együtt talán új készségeket tudunk, vagy kell majd fejlesztenünk, hiszen meg kell tanulnunk hogyan hozhatjuk ki ezekből a mesterséges intelligenciából a maximumot, hogyan késztessük őket olyan dolgokra, amikkel tudnak nekünk segíteni.
Dally2 marketing ai
Az egyik kedvenc AI-om a Dally2. Ezzel szintén képeket generálhatsz. Leírod neki mondjuk, hogy Albert Einsteint szeretnéd látni VR szemüvegben Van Gogh stílusban, és legenerálja neked. Szóval ebben az volt az érdekes, hogy mindenki ellen reakciót váltott ki ezekkel a mesterséges intelligencia által generált képekkel szemben, mert ha nem csinálod jól, hogyan mondod meg neki, hogy csinálja? Elég furcsa dolgokra képes, például ha azt várod a szövegtől, olyan nyelveket fog létrehozni, amelyek nem léteznek. Ez még akár félelmetesnek is tűnhet.
Stability marketing ai
Menjünk el egy kicsit más irányba. Amiről most beszéltünk azok a nyílt forráskódú AI-ok voltak. Egy másik a ilyen Stability AI, ami sok kis együttműködő eszközből áll össze és ad ki egy nagyot. Rengeteg funkciója van, de van egy ami kiemelkedik, az úgynevezett stable diffusion. Ez is egy képgenerátor amúgy, elsősorban szöveges leírásokhoz kötött részletes képek generálására szolgál, de más feladatokra is alkalmazható, mint pl. festés, kifestés és képalkotás..
Ugye a Jasperrel képet is készíthetsz (a kontent író AI-al) ha tudod mit csinálsz benne az esetek 95%-ban szuperül működik, a maradék 5 % elég szar, de ez ilyen. Mi emberek se tudunk mindig 100%-on teljesíteni. Hihetetlen jó eszköz, ha stock képekről beszélünk, mivel egy leírással gyorsan le tud generálni nekünk egy egyedi stock fotót.
Lumen 5 marketing ai
Egy másik szuper eszköz a lumen 5, ami egy leíró videót csinál egy szövegből. Jó ezt te is megcsinálhatod kézzel, de ez egy szörnyű folyamat, amit ez az app segít leegyszerűsíteni. Maga az AI hihetetlenül jól működik, valahogy minden passzol benne, a szöveg, a videó, a zene. Emiatt pont iszonyú jó a lumen 5.
Tehát a lumen 5-tel magyarázó videókat készíthetünk egy adott szövegből. Legyen ez egy poszt vagy egy blogbejegyzés. De van egy ai funkciójuk, amivel ez a videó automatikusan készül el. Neked csak a linket kell bemásolni, ahol a bejegyzés található. Végig szkenneli a szöveget és megpróbálja kiszedni a leglényegesebb tartalmat belőle, ami majd megjelenik a videóban így gyakorlatilag neked nincs dolgod vele. Persze még nem tökéletes, dolgoznak rajta, de alakul. De mégis egy AI ami munkát spórol meg számodra, úgy mint a Jasper, szóval nem panaszkodhatunk.
Van benne azért egy nagy veszély, méghozzá az, hogy ezeket mindenki használhatja. Csak gondoljunk bele, hogy ezekhez az eszközökhöz mindenki hozzáfér. Például ott van a SUMO nevű AI is, tökéletes arra, hogy trendeket keressünk. Ha megvan miről írunk akkor gyakorlatilag úgy alakíthatjuk a trendet, ahogy akarjuk.
Marketing ai hátrányai
Egy copywriter ismerősöm szerint viszont még nagyon gyengék ezek az AI-ok. Ahogy kiemelte miért, az én látásmódom is változott. Példáúl bizonyos cégeknek megvannak a saját jól megszokott jelmondataik, vagy egy jól megfogható üzenete. Ezt az AI nem tudja átadni, míg egy jó copywriter vagy tartalomgyártó igen. Az igaz, hogy sok időt megspórolhatunk ezekkel az eszközökkel, de ahhoz, hogy valami jót alkossunk, mégis kreatívnak kell lennünk. A kreativitást nem váltja ki az AI. Mindig jó érzés tud lenni az, amikor a semmiből valamit csinálsz a saját struktúráid alapján. Szerintem minden kreatív folyamat más és más. Persze ez idő igényes, valamikor sokkal, valamikor kevésbé, de mégis egy hozzáadott érték.
Ennek ellenére kicsit félek attól, hogy a jövőben kicsit minden ugyanolyan lesz, és ezek a kézzel nem megfogható hozzáadott értékek eltűnnek majd. Ezzel pedig a márkák értéke nőni fog, hisz nem az lesz a lényeg hogy mit csinálunk, írunk vagy alkotunk, hanem az, hogy ki csinálta. Visszatérve a sémákra és arra hogy a jövőben nagyon egysíkú lesz minden, csak nézzük meg a covid járványt és azt hogy erre hogyan reagáltak az hír algoritmusok. Gyakorlatilag csak erről tudtál olvasni. Minden más téma, majdnemhogy tabu volt a híroldalakon.
Az AI nagy problémája pont ez, nincs meg benne az a fajta véletlenszerű döntéshozatal, ami mondjuk egy teljesen más vagy idegen témát dobna fel neked, ami valójában ugyanúgy érdekelni fog. Ez a fajta úgymond gondolkodás hiányzik belőle. Remélem ez a kreativitás, és véletlenszerűség része is fejlődni fog ezeknek a technikáknak.
AI zenegenerátor
Na de térjünk vissza az ai-okra, létezik már ai music generátor is. Egy nagyon jó cucc és teljesen egyedi, tehát nincs két azonos zene. Ki kell válaszd a moodot, a stílust, a tempót és hogy milyen hangszert szeretnél hogy benne legyen. Az előfizetés segítségével pedig használhatod ezeket a zenéket, legyen szó podcastrol vagy videóról. A legjobb pedig az, hogy ezekkel sohasem fogsz találkozni mások tartalmában. Hozzá tudod rendelni az IP címedhez az adott zenét, és a YouTube azonnal le fogja tiltani, hogy ha valaki más felhasználja.
Viszont ha valaki elkészít ugyanolyan beállításokkal egyet, ami igazából egy másik szám, de baromira hasonlít akkor ebből a jelenlegi helyzetben elég komoly jogi kalamajka is ki tudna alakulni. Ezek a jogi kérdések még nincsenek pontosan tisztázva.
A tulajdon jog kialakítása szerintem nagyon oksan lett létrehozva. Legjobb tudomásom szerint, ha készítesz egy ai generált zenét mondjuk, akkor azt felhasználhatod bármire, viszont a szerzői jogokat az oldal birtokolja amin létrehoztad. Hogy Ha lejár az előfizetésed akkor is használhatod a zenét továbbra is.
Marketing ai kezelése
Szóval ezek az eszközök sorra bukkannak fel, úgy gondolom, el kell kezdenünk megtanulni hogyan használjuk ezeket az eszközöket, hogyan manipuláljuk őket, hogy a legtöbbet hozhassuk ki belőlük. Egyre könnyebb lesz tartalmat létrehozni velük, viszont meg kell maradnunk az egyediségnél.
Az emberek toleranciája a trash tartalmakkal szemben csökkenni fog, ezért bizalmat kell kelteni az bennük. Ezekben az időkben, amikor állandóan bombáznak a trash tartalommal, amitől az emberek kiégnek, és egyre több mesterséges intelligencia által generált tartalommal rendelkezünk, pluszban még recesszió is kialakulhat, akkor sokat számít, hogy az emberek megbízzanak benned vagy a cégedben, és ne csak a bullshit szöveget lássák. Tehát ha az emberek bíznak benned, az minden problémán és helyzeten átsegít.
Hallgasd meg itt:
Linkek:
DALL·E, Outpainting, Podcast.ai, Lumen5, Stability.ai, Soundraw.io, Jasper.ai